Fobia



Hai. (( bayangkan ada emoji lambai-lambai tangan tu ))

Kenapalah komputer takda emoji. Takde feel nak menaip dah.

Ok whatever.

Actually gambar tu macam over sangat. Aku takdelah fobia sampai gitu.

Kisahnya bermula begini,

Nak dijadikan cerita, waktu hari ketiga puasa aku pergi terawih. Aku terawih kat surau satu tempat nilah. Jauh sikit daripada rumah. Bukan surau kampung sebelah bukan jugak surau kat kampung. Cuma surau kat satu tempat. Bapak aku kena jadi imam kat sana, so kami satu family pun pergilah surau tu. Dan sebenarnya hampir setiap hari tempat terawih aku berbeza-beza. Yelah, follow bapak kan.

Kat surau tu ada tempat dalam dan luar. Luar dia panas sikit takde aircond, yelahkan motif letak aircond kat luar? So aku pun menyelitlah cari ruang kat dalam yang agak penuh. Demi aircond, aku sanggup!

So selit punya selit, nampaklah satu ruang yang muat untuk aku, umi dengan angah. Tapi kat saff belakang lah. Tak kisah, demi aircond, jalan je,

So kami pun solatlah isyak.

Blablablaaaa. (( menunjukkan malas nak menaip )) Pastu habislah solat isyak dan wirid.

Haaaaa time wirid nilah erghhh!

Waktu tengah wirid tu, aku dengan penuh khusyuk dan tawadok (( jangan kata aku riyak )) sekali tiba-tibaaaa!

Di antara aku dan makcik sebelah aku, ada binatang lalu antara kami Allahuuuu. Kau tau binatang apa? Tikus .

TIKUS WEHHHH!

Image result for tikus jijik
(gambar utk tambah kegelian supaya korang faham perasaan aku time tu. Bayangkan diri kau tempat aku sekarang. BAYANGKAN.)

Aku macam nak menangis weh. Sumpah do. 

Time tu surau senyap, yelah tengah wirid kan, aku rasa nak jerit. Tapi aku malu nak capap. (( Kalau kau kat tempat aku konfem kau dah jerit kan? ))

So aku cepat-cepat bangun dan toleh ke tepi.

 "Kau pahal lang?" mak aku tanya

"Ada tikus" aku pun jawablah dalam nada yang berbisik, tapi macam nak menangis dah suara aku.

"Warghhh! Mana tikus!" terus menjerit mak aku dan terbangun dan mengangkat-angkat kain dia. 

Orang-orang kat saff depan semua pandang kitorang kat belakang. Pastu tikus tu menyorok kat belakang almari sebelah tu.

Terus kitorang tanggalkan kain, libas-libas kain tu. Orang kat saff kitorang tu pun semua takut-takut jugak. Ada yang bangun dan tibajah menjerit jugak padahal tikus tu kat kawasan aku. Ah lantak. Aku memang sumpah takut gila time tu. Tapi wirid belum habis, so aku duduk dululah tunggu wirid habis. Waktu tu wirid terasa begitu lama. Mata aku tak berkalih daripada lemari tu, yelah kang buatnya tikus tu keluar mengejut, terlonjat-lonjat kauu.

Pastu yang paling aku tak puas hati, makcik yang solat sebelah aku (( yang aku ada mention tadi )) dia rilek gilaa. Sumpah. Takde pape reaksi takut pun. Solat atas kerusi en boleh citer ah. (( takde kaitan pun sebenarnya )) 

"Dah lettew, dia dah lari lettew." makcik tu cakap.

"Bilik ni kan tertutup, cana dia nak lari." Aku pun jawablah, bersopan. Pintu keluar ada kat belakang dan pintu tu tertutup. Plus aku sendiri nampak tikus tu menyorok kat belakang almari tu. So memang mustahil tikus tu dah lari.

So aku pun masih dalam kedudukan berjaga-jaga dan tak berkalih daripada almari tu.

Dan makcik tu masih "Udah lettew, tikus tu dah larii." 

Waktu ni aku memang dah panas hati dengan makcik tu. Aku dah tak bising kot, sibuk je. Biarjelah aku nak berhati-hati.

Lepas habis wirid, aku dengan mak aku terus keluar. Solat terawih kat luar. Better panas daripada diganggu dengan tikus yang menyemak menyakitkan hati sakai ergh.

Sebelum solat terawih ada ceramah, tapi sumpah ah kalau dok kat luar, bunyi budak-budak menjerit, main-main dan mercun je yang boleh dengar. So kesimpulannya aku memang tak dengarlah ceramah yang disampaikan oleh bapak aku tu. Ok pastu blablablaaaa...

Solat lah terawih, waktu solat terawih tu.

Aku nampak tikus tu keluar daripada ruang solat tu dan menuju ke dapur surau (( nampak tak betapa tak khusyuk nya solat aku tu ))

Dan lepastu dia masuk balik ruang solat tuu. Annoying.

Yang paling aku tak paham, apsal semua orang tak perasan kehadiran tikus tu. Ekceli kakak aku solat kat saff depan aku, dia kata dia fikir aku nampak lipas tu yang terjerit- jerit tu. Aku macam "Whuttt!" Weh kalau lipaslah takdenya umi tergila menjerit cemtu. So kiranya satu surau tu pikir aku nampak lipas. Patutlah semua rilek nak mampus. 

Whatever lah.

Ok aku dah tak nak cerita dah. Actually dah panjang gila dah aku type ni so aku malas plus annoying dengan tikus tu. Lepas ni aku dah tak nak gi surau tuuu T.T

Kbai. Assalamualaikum.

Eh btw, selamat berpuasa walaupun dah agak lambat untuk wish. Jangan lupa terawih, semoga takkan jumpa tikus macam akuu. Bai.

No comments:

Post a Comment